مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان

Www.Pilman-wolf.ir

x بستن
تبلیغات
تبلیغات
رپ نما
مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان

پل های ارتباطی ما:

شماره تماس : 09901601093

شماره تلگرام : 09901601093

ای دی تلگرام : seller_music@

ایمیل یاهو : Pilman.wolf@yahoo.com

adsتبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
پخش آهنگ و آلبوم پخش اختصاصی آهنگ
a.pilman@yahoo.comعضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!
آخرین نظرات
  • ۱۶ ارديبهشت ۹۶، ۰۹:۵۲ - اشکین
    افتضاح
logo-samandehi

آموزش رایگان تکست نویسی سری 2

بازدید : ۴۱۹۲ بار
دسته بندی : آموزش تکست نویسی ,

آموزش رایگان تکست نویسی سری 2

شعر نویسی به گفته خیلی‌ها ذاتی است و انسان از بدو تولد مغز شعر نوشتن را داره، این حرف تا حدودی درسته اما به این معنی نیست که با تمرین و پشتکار نمیشه مغز را ترغیب به نوشتن کرد. این سری از آموزش شعر نویسی یا تکست نویسی با همین هدف که به شما در راه نوشتن شعر کمک کند ایجاد شده. با زیرزمین موزیک همراه باشید.

 

یک شعر اجزای مختلفی مثل قافیه و وزن داره که شاخص‌ترین آن‌ها است. راه رسیدن به یک نتیجه ایده‌آل از هر کدام از این بخش‌ها نسبت به یک دیگر متفاوت است که هر کدام در بخش جدا توضیح داده می‌شوند. این نکته مدنظرتان باشه که حتما لازم نیست از روی این قواعد پیروی کنید و هر کسی شیوه نوشتن خاص خودش را داره. این سری آموزش کوتاه، مقدماتی و فقط برای آشنا شدن با نحوه شعر نوشتن است و برای افرادی که مناسب هست که هیچ شناختی از شعر گفتن ندارند.

 

  • انتخاب موضوع

اولین چیزی که یک شعر بهش نیاز دارید موضوع است. همین اول کار باید مشخص کنید که راجب به چه چیزی قصد نوشتن دارید. اجتماع، اقتصاد یا شاید هم مدرسه. خیلی‌ها تصور می‌کنند بسته به نوع سبکی که انتخاب می‌کنند فقط باید از یک موضوع بنویسند. اگر سبک رپ را انتخاب کردند فقط باید از اجتماع یا خوش‌گذرانی بگند یا اگر پاپ را انتخاب کردند فقط آهنگ‌های عاشقانه بنویسند. در صورتی که اصلا این طور نیست و برای مثال می‌شه یک آهنگ دیس‌لاو، اجتماعی باشه. کاری که خیلی وقت رضا پیشرو انجام داد. موضوعی که برای مثال بنده انتخاب کردم اداره هست.

 

  • نوشتن چند خط درباره موضوع شعر

بعد از انتخاب موضوع باید چند جمله ساده درباره موضوع انتخاب شده نوشت. لازم نیست آرایه‌های ادبی داشته‌باشند، فقط چند جمله که در تعریف موضوع هست کفایت می‌کنه

اداره محلی برای کار کردن و به دست اوردن پول است

بهونه‌ای است برای ساخت و ساز کشور و همچنین پیشرفت به سوی زندگیی بهتر

مکانی که بعضی‌ها از روی ناچاری ازش سر در میارن چون بازی رو به درس خوندن ترجیح دادن

 

 و همین طور نوشتن درباره موضوع را ادامه بدید. لازم نیست حتما جملاتی با معنا و زیبا باشند برای شروع همین که به موضوع ارتباط داشته‌ باشه کفایت می‌کنه مثل متن بالا

 

  • جدا کردن جملات به صورت مصرع مصرع

اولین قدم برای اینکه نوشته، حالت شعر به خودش بگیره اینکه جملات را به صورت مصرع مصرع جدا کنیم. معمولا در انجام اینکار جملات جدیدی به ذهن میرسه می‌تونید  آن‌ها را هم اضاف کنید. هر زمان احساس کردید شعر نیازمند تغییری است تغییرات را اعمال کنید.

 

اداره محلی برای کار کردن است

مکانی برای پول به دست اوردن

بهونه‌ای است برای ساخت و ساز کشور

پیشرفت به سوی زندگیی بهتر

مکانی که بعضی‌ها از روی ناچاری ازش سر در میارن

برای اینکه بازی رو به درس خوندن ترجیح دادن

 

  • ساخت قافیه و وزن برای شعر

همان طور که می‌بینید نوشته کمی به حالت شعر پیدا کرد و فقط با مصرع مصرع کردن کمی هم قافیه و وزن پیدا کرده. برای بوجود اوردن قافیه و وزن باید از یک سری عملکرد پیروی کرد که مهم ترین آن‌ها جا‌به‌جایی کلمات، حذف برخی کلمات و استفاده از کلمات جدید، استفاده از کلمات هم‌خانواده است. در زیر مشاهده می‌کنید که با همین چند عملکرد ساده شعر، ردیف و قافیه بیشتری پیدا کرده است.

اداره محلی است برای کار کردن

مکانی برای پول به دست اوردن

بهونه‌ای برای ساخت و ساز کشور

پیشرفت به سوی زندگی بهتر

مکانی که بعضی‌ها از روی ناچاری ازش سر در میارن

برای اینکه بازی رو به درس خوندن ترجیح دادن

 

همان طور که می‌بینید استفاده از این عملکرد‌ها ساده است و بعضی مواقع مثل الان در مرحله مصرع مصرع کردن نوشته، برخی ردیف و قافیه به صورت خودکار تولید می‌شود.

  • بررسی طول شعر

برای اینکه ببینید شعر شما وزن مناسبی پیدا کرده است یا نه باید آن را بخش‌بخش کرد. به این معنا که با تجزیه شعر و خواندن آن قسمت براحتی میشه متوجه شد که وزن خوبی پیدا کرده است یا نه. وزن به خودیه خود یک مبحث بزرگ در شعر نویسی است و همان طور که در اول مطلب گفتم هدف از این آموزش تنها آشنا کردن ذهن افرادی که هیچ شناختی از شعر نوشتن ندارند هست.


منبع : Www.Pilman-wolf.ir

  • تاریخ نشر : شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
emailعضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!
adsتبلیغات

تبلیغات
تبلیغات

نظرات (۲)

بسیار عالی
افتضاح

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">